Zlato a stříbro jsou mezi Čechy stále populárnější. Jejich prodejci, společnosti Zlaťáky.cz, vzrostly meziročně tržby o desetinu
Češi v loňském roce nakupovali výrazně více investičního zlata i stříbra než v předešlých letech. Dokládají to data společnosti Zlaťáky.cz, která patří mezi největší prodejce fyzického zlata a stříbra v České republice. Zatímco v roce 2021 společnost realizovala přes 25 tisíc transakcí a prodala 44 tisíc zlatých a 239 tisíc stříbrných mincí, v loňském roce šlo už o více než 29 tisíc transakcí a 55 tisíc zlatých a 277 tisíc stříbrných mincí. Obrat společnosti díky tomu vzrostl o více než desetinu na 1,9 miliardy korun. Celkově v loňském roce společnost prodala víc než tunu zlata a přes 7 tun stříbra.
Lidé u nákupu zlata stále preferují nákup na dálku před návštěvou prodejny. Zatímco přímo v prodejně loni nakoupilo přes 8 tisíc zákazníků, u e-shopu šlo o více než 21 tisíc zákazníků V porovnání s loňským rokem se však ukazuje, že zájem o kamenné prodejny roste. „U obou kanálů jsme loni zaznamenali nárůst prodejů přibližně o dva tisíce. Zatímco u e-shopů to znamená růst přibližně o desetinu, návštěvy kamenných prodejen vzrostly o celou třetinu,“ vysvětluje Martin Štich. Přisuzuje to skutečnosti, že ačkoliv lidé vnímají investiční zlato jako dlouhodobou ochranu svých finančních prostředků, zároveň si k němu vytvářejí silný vztah. Před nákupem si jednotlivé mince či slitky chtějí prohlédnout a vybrat si takové, které jsou něčím výjimečné a zároveň se jim osobně líbí.
Nejvyšší zájem o investiční kovy byl podle Martina Šticha v období od února do dubna, a to i přesto, že zlato se tou dobou nacházelo na cenovém vrcholu. „Lidé zlato nevnímají jen jako dlouhodobou investici, ale také jako efektivní ochranu svého majetku v nejistých dobách. Loni na jaře to byla tedy podle zkušenosti našich prodejců hlavním důvodem, kvůli kterému se lidé o nákup zlata zajímali, strach vyvolaný ruskou invazí na Ukrajinu,“ říká Martin Štich. Naopak na podzim došlo k výraznému útlumu poptávky po investičních kovech, který částečně vyvážil vysoký zájem z jarních měsíců. Důvodem byl podle Martina Šticha pokles ceny zlata v důsledku agresivní měnové politiky americké centrální banky. Svoji roli sehrála také rostoucí inflace. „Někteří lidé se kvůli vysoké inflaci přestali zajímat o investice obecně. Zlato bylo zároveň tou dobou levnější než na začátku roku a v prostředí rychle rostoucích cen krátkodobě neplnilo očekávání části populace o ochraně před inflací,“ vysvětluje Martin Štich. Zároveň však upozorňuje, že zlato nelze vnímat jako půlroční nebo roční investici, ale že jde o dlouhodobou ochranu. V tom je podle něj hlavní síla zlata.
Populární byly mince s klokanem, javorovým listem i vídeňskou filharmonií
V loňském roce patřily mezi nejúspěšnější produkty stříbrné mince Wiener Philharmoniker, Maple Leaf a Kangaroo. První zmiňovaná se řadí mezi nejznámější rakouské mince a jsou na ní vyobrazeny Velké varhany ve Zlatém sále vídeňského Musikvereinu, hlavním sídle Vídeňské filharmonie. Na kanadské minci Maple Leaf najdeme tradiční javorový list a na minci Kangaroo z australského Perthu zase klokana. „Na minci je technikou micro-laseru vyryto písmeno A jako Austrálie. Lze jej spatřit pouze pod lupou, což znesnadňuje padělání,“ vysvětluje Martin Štich. Každé z těchto mincí se během loňska prodalo zhruba 7 000 kusů.
Úspěch slavila také stříbrná mince American Eagle, jíž se prodalo za celý rok 3 000 kusů. „Její motiv Svobody kráčející do východu Slunce vychází z proslulé dvacetidolarovky Double Eagle ražené mezi lety 1907 a 1933,“ říká ředitel společnosti Zlaťáky.cz. Ze zlatých slitků se nejvíce prodával švýcarský slitek Argor Heraeus z čtyřiadvacetikarátového zlata o váze 31,1 gramu.
Letošním cílem společnosti Zlaťáky.cz je rozšíření portfolia zákazníků kupujících numismatiku. „V květnu budeme otevírat novou pobočku v Českých Budějovicích. Plánujeme také rozšíření funkcí našeho e-shopu a nové partnerství s doručovací firmou pro lepší obsluhu evropského trhu,“ nastiňuje Martin Štich.
Nejistá situace na finančním trhu letos na jaře opět způsobila nárůst nákupu investičního zlata
V letošním roce zatím zájem o nákup drahých kovů opět vzrostl, a to především v reakci na nedávný krach amerických bank Signature a Sillicon Valley i obtížnou situaci druhé největší švýcarské banky Credit Suisse. „Nejistá doba přeje nákupu investic, které představují určitou jistotu a nejsou příliš rizikové. Proto se v Česku během března letošního roku nákup investičního zlata zněkolikanásobil,“ vysvětluje Martin Štich. V tuto chvíli očekává, že letošní obrat společnosti dosáhne zhruba 1,75 miliardy korun. Na cenu i popularitu zlata bude mít nicméně vliv mnoho faktorů, například nákup zlatých rezerv ze strany centrálních bank včetně České národní banky či konflikt na Ukrajině, jež výrazně ovlivňuje náladu v celé Evropě, a teoreticky také případný vstup zlatého standardu do BRICS zóny, který je ovšem v tuto chvíli pouhou spekulací. Pro české investory bude důležité také případné posílení či oslabení koruny.
Zlato online
Datum | Jedn. | Kurz |
---|---|---|
04.10.2024 22:12 | 1 unce | 2 650,53 USD |
04.10.2024 22:04 | 1 unce | 2 651,00 USD |
04.10.2024 21:56 | 1 unce | 2 651,67 USD |
04.10.2024 21:50 | 1 unce | 2 649,20 USD |
04.10.2024 21:44 | 1 unce | 2 649,13 USD |
04.10.2024 21:36 | 1 unce | 2 648,96 USD |
04.10.2024 21:30 | 1 unce | 2 647,76 USD |
04.10.2024 21:22 | 1 unce | 2 647,66 USD |
04.10.2024 21:16 | 1 unce | 2 646,34 USD |
04.10.2024 21:08 | 1 unce | 2 645,16 USD |