Poptávka po
drahém kovu ze
strany malých střadatelů ale během letošního
roku klesla, důvodem je rychlý
růst ceny zlata. Čekat s nákupem do doby, až jeho cena výrazně klesne, je podle ekonomů riskantní. Dramatický pokles totiž neočekávají. „
Cena zlata jde trvale nahoru, proto šla retailová poptávka na Západě meziročně jednoznačně dolů. Cena za tuto
valutu je proměnlivá, ale v dlouhodobém hledisku vykazuje jasný rostoucí
trend, navíc podpořený změnami v geopolitickém prostředí. Jen za poslední
rok a půl vyrostla burzovní cena
unce zlata z 40 000 na 55 000
korun a s malými výkyvy
poroste dál.
Lidé proto využívají někdy i jednodenní
poklesy ceny zlata k jeho akumulaci. Navíc ti, co dříve nakupovali, nejsou ochotni své
zlato prodávat jen z důvodu
růstu ceny,“ sdělil Roman Pilíšek.
V oblibě mají Češi stále spíš
zlaté slitky, podle ekonomů se ale jejich preference pomalu mění. „
Zlaté mince s čistým obsahem
zlatého kovu bez sběratelských přirážek jsou na postupném, avšak trvalém vzestupu. Důvodem je jednak
vysoká likvidita těchto mincí a také stále se zvyšující zručnost padělatelů slitků. Mince se totiž kvůli
vysoké náročnosti výroby v podstatě nekopírují. Mezi gramážemi stále vládne
zlatá unce, a to jak ve slitcích, tak mezi mincemi. Cena v přepočtu na gram je takový
zlatý střed, a pokud potřebujete prodat, nemáte dilema jako třeba u 100gramového slitku,“ vysvětlil Roman Pilíšek.
Podle průzkumů Češi stále nakupují
zlato převážně v kamenných prodejnách, prodejci mají ale jiný názor. „
Realita je taková, že nejvíce
obchodů probíhá online a pouze pro větší gramáže vyrážejí
lidé do
obchodů. Na síti dnes můžete
zlato nakoupit, prodat a třeba i uzavřít
spoření do
zlata. Předpokládáme, že v budoucích několika málo letech se bude v online prostředí realizovat valná většina nákupů
drahých kovů,“ odhaduje ekonom.
Mění se i trendy uchování
zlata. Zatímco v minulosti chtěla mít většina kupujících svůj slitek nebo minci doma, dnes svěřují své
zlato také do rukou renomovaných obchodníků. „Zatímco před
lety zcela dominovalo osobní převzetí a následná domácí úschova, v poslední době si stále více klientů nechává
zlato v trezorech obchodníků se
zlatem. Vzrůstá totiž počet těch, kdo nakupují opakovaně a
zlato jim doma přibývá. Pořízení skutečně bezpečného trezoru
domů je
otázkou desítek až stovek tisíc a případné
pojištění také něco stojí. Solidní obchodník má vlastní trezory maximální komerční bezpečnostní třídy, které se navíc vyrábí jen v zahraničí a jejich
obsah je samozřejmě dobře pojištěný, takových je však v Česku jen hrstka. Při současné vzrůstající
ceně zlata je skladovné opravdu zanedbatelné. Navíc když chcete takové
zlato prodávat, je to mnohem rychlejší a jednodušší,“ uvedl Roman Pilíšek.
Podle obchodníků typický kupující
drahého kovu neexistuje. „Nákup
zlata je vhodný pro každého – je jednoduchý, rychlý a srozumitelný, proto je škála kupujících opravdu pestrá – od mladých po seniory, nicméně některé znaky mají společné.
Zlato nakupuje pravidelně především skupina
obyvatel od zhruba 40
let výše. U jednorázových nákupů sledujeme zájemce od 35
let výš. Obecně se jedná o lidi, kteří chtějí mít své peníze ochráněné proti
inflaci, která byla za posledních pět
let celkově bezmála 50 procent.
Zlato totiž svým majitelům přináší určitou formu vnitřního klidu, tedy pravý opak
investice do
akcií nebo cenných papírů.
Zlato je pojistka proti ekonomické nejistotě, a potenciálním kupujícím
zlata je tedy v podstatě kdokoli,“ uzavřel Roman Pilíšek.