V posledních letech stále více Čechů ukládá své úspory do
zlata. Rychle
roste obliba nákupů
zlata na internetu, v možnostech jeho úschovy jsou Češi spíše rezervovaní. Většina drobných investorů má tak
drahý kov stále
doma.
Zlato je dnes možné koupit v kamenných prodejnách nebo online. A právě nákup po síti Češi poslední dobou stále více upřednostňují. „Nejvíce
obchodů probíhá online a pouze pro větší gramáže vyrážejí
lidé do kamenných provozoven. Na internetu dnes můžete zlato nakoupit, prodat a třeba i uzavřít roční
spoření do zlata. Předpokládáme, že v budoucích několika málo letech se bude v online prostředí realizovat valná většina nákupů
drahých kovů. Kupující si pak jen vybere, zda chce zlato fyzicky dovézt
domů, nebo si jej uschová rovnou u prodejce,“ řekl Roman Pilíšek, ekonom a spoluzakladatel společnosti
Zlaté rezervy.
Poptávka po zlatě ze
strany malých střadatelů během letošního
roku díky rostoucí ceně klesla. Přesto se v českých
domácnostech drahého kovu skrývá za několik desítek miliard. Podle odhadů by to mohlo být kolem dvaceti tun zlata. Reálně ho ale Češi mohou vlastnit daleko víc, jeho nákup se totiž nikde neeviduje. Zlato mají Češi z řad drobných investorů nejčastěji
doma. „Domácí úschova patří v
České republice historicky k těm nejčastějším. Zatímco naši předci vystavovali zlato na odiv návštěvám, dnešní Češi si
domů pořizují spíše trezory nebo využívají bezpečnostní schránky svých
bank. Trendem v úschově zlata se však pomalu stává úschova přímo u auditovaného a kapitálově silného obchodníka. Ten tuto formu úschovy nabízí často i včetně kvalitního
pojištění. S touto formou úschovy se pojí i možnost rychlého odprodeje zlata bez nutnosti zlato přenášet, což je dnes v online světě jednoznačnou prioritou,“ popsal nový
trend Roman Pilíšek.
Stále větší část drobných investorů volí možnost nakoupit zlato, které nemají fyzicky u sebe. „Češi se pomalu učí nakupovat zlato s možností úschovy u obchodníka. To s sebou logicky nese řadu výhod. Kupující nemusí zlato uschovávat ani pojišťovat a může jej kdykoliv prodat, a tak mít rychlý přístup k finančním prostředkům. Solidní obchodník má navíc standardně své vlastní trezory maximální bezpečnostní třídy. Kdykoliv však může klient požádat o vydání zlata, to mu je dodáno ve lhůtě do následujícího dne,“ sdělil Roman Pilíšek.
Češi
doma skladují především zlato v menších hodnotách, u mincí nebo slitků za stovky
tisíc korun už se přece jenom poohlížejí po nových možnostech úschovy. „Psychologická
hranice hodnoty zlata, kterou jsou Češi ochotni mít doma, se obecně pohybuje kolem 500
tisíc korun.
Pojišťovny navíc často omezují
pojistné krytí cenností, které jsou uschovány doma, a to obvykle do částky pohybující se právě kolem půl
milionu. Pokud hodnota zlata přesáhne tuto
hranici, preferují
lidé úschovu v
bankovních schránkách nebo bezpečnostních depozitářích. To už s sebou ale přirozeně nese
poplatky za úschovu, které však většinou nepřekračují náklady úschovu v bance,“ vysvětlil Roman Pilíšek.
Zatímco Češi prozatím příliš neholdují úschově zlata přímo u prodejce, v zahraničí je
trend zcela opačný. „Obliba domácí úschovy v tuzemsku plyne z určité historické tradice, kdy byli
lidé zvyklí mít doma větší finanční hotovost. Tedy kdo byl zvyklý mít hotovost doma, pak má doma i zlato. V zahraničí, zejména v zemích s rozvinutějším trhem
investic, jako je například
Švýcarsko nebo
Německo, je běžnější, že lidé uchovávají své zlato v profesionálních depozitářích. Tyto
služby nabízejí vysokou úroveň bezpečnosti a jsou často preferovány klienty se sklonem k využití moderních
služeb,“ uvedl Roman Pilíšek.